11آوریل 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Clinical Nutrition منتشر شده است، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری عروق کرونر-(CAD) یک نوع شایع و خطرناک بیماری قلبی - رژیم مدیترانه ای ممکن است گزینه ی بهتری نسبت به رژیم کم چرب برای حفظ عملکرد کلیه ها باشد.

پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای با فواید سلامتی متعددی در بسیاری از مطالعات مختلف مرتبط بوده است، به همین دلیل است که این الگوی غذایی اغلب در رتبه اول رژیم های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت قرار می گیرد. این الگوی غذا خوردن شامل مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و سایر حبوبات و روغن زیتون و محدود کردن مصرف شکر و سایر کربوهیدرات های تصفیه شده، گوشت قرمز و فرآوری شده و چربی حیوانی است. انواعی از رژیم های غذایی مدیترانه ای تفاوتهایی با هم دارند، مانند رژیم مدیترانه ای "سبز" - که تاکید ویژه ای بر سبزیجات برگ سبز و چای سبز دارد. مطالعات نشان داده اند که پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای "سبز" با بهبود سلامت متابولیک، کاهش چربی کبد و کوچک شدن کمتر مغز با افزایش سن، مرتبط است. پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای به طور گسترده با فوایدی از بهبود عملکرد نعوظ در مردان تا حافظه بهتر در سنین بالاتر مرتبط است.

در این مطالعه، 1002 شرکت‌کننده ی مبتلا به بیماری عروق کرونر - که برخی از آنها دیابت هم داشتند - به‌طور تصادفی از یک رژیم مدیترانه‌ای یا یک رژیم کم‌چرب پیروی کردند و راهنمایی‌هایی در مورد نحوه انجام این کار به آنها ارائه شد. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل 35 درصد چربی، شامل 22 درصد چربی غیراشباع مونو(نوع اصلی چربی موجود در روغن زیتون و بیشتر مغزها) و کمتر از 50 درصد کربوهیدرات بود. رژیم کم چرب شامل 28 درصد چربی، شامل 12 درصد چربی غیراشباع مونو و بیش از 55 درصد کربوهیدرات بود. هم در ابتدای مطالعه و هم پس از یک دوره پیگیری پنج ساله، عملکرد کلیه های شرکت کنندگان با معیار نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی (eGFR) اندازه گیری گردید.

کاهش کمتر عملکرد کلیه ها با رژیم مدیترانه ای در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

به طور کلی، شرکت کنندگان در هر دو گروه رژیم غذایی، شاهد کاهش عملکرد کلیه های خود در طول دوره پیگیری بودند. اما در میان شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش کمتری در عملکرد کلیوی در گروه رژیم غذایی مدیترانه ای مشاهده شد. در مقابل، شرکت کنندگانی که به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند، در هر دو گروه رژیم غذایی تقریباً به یک میزان کاهش عملکرد کلیه ها را تجربه کردند. برای شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2، افرادی که در ابتدا دچار اختلال خفیف عملکرد کلیه ها بودند، بیشترین سود را از نظر کاهش کمتر عملکرد کلیه ها با پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای در مقایسه با یک رژیم غذایی کم‌چرب، بدست آوردند.

محققان نتیجه گیری کردند که مصرف طولانی مدت یک رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از روغن زیتون فوق بکر، در مقایسه با رژیم غذایی کم چرب، ممکن است عملکرد کلیه ها را حفظ کند، همانطور که با کاهش کمتر eGFR در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر و دیابت نوع 2 نشان داده شد. این یافته ها مزایای بالینی رژیم غذایی مدیترانه ای را در زمینه پیشگیری ثانویه از بیماری های قلبی عروقی تقویت می کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/04/11/mediterranean-diet-beats-low-fat-diet-for-kidney-function-in-type-2/